Rugpijn en oefeningen

Een typische reactie op het hebben van rugpijn is om het jezelf makkelijk te maken - ofwel in bed blijven of op de bank te gaan liggen, we proberen te stoppen met allerlei inspannende activiteiten. Hoewel deze aanpak begrijpelijk is en misschien zelfs op korte termijn kan worden aanbevolen, zal het de daadwerkelijk genezing op lange termijn niet ten goede komen.

In plaats van te lang te rusten is het verstandiger actieve vormen van rugoefeningen uit te voeren welke nodig zijn om de wervelkolom te herstellen en de pijn in de spieren te verlichten.

Wanneer u op een gecontroleerde, geleidelijke en toenemende manier oefeningen uitvoert, verdelen deze actieve oefeningen voedingsstoffen in de zachte weefsels in de rug om de tussenwervelschijven, spieren, gewrichtsbanden en de gewrichten zelf gezond te houden.

Als gevolg van de oefeningen helpt een regelmatige herhaling van oefeningen voor de onderrug patiënten om stijfheid en zwakte te voorkomen, het terugkomen van rugpijn te minimaliseren.

Afhankelijk van de specifieke diagnose en het pijnniveau van de patiënt zullen de rugpijn oefeningen en herstelprogramma's heel anders zijn. Het is daarom belangrijk voor patiënten om een ​​ruggengraat specialist te vinden die is opgeleid om een ​​geïndividualiseerd programma van rugoefeningen te ontwikkelen en instructies te geven over het gebruik van de Juiste vorm en techniek.

Voordelen van Oefeningen

Wanneer het op een gecontroleerde, progressieve manier wordt gedaan, hebben oefeningen voor het verlichten van rugpijn vele voordelen, waaronder:

  • Versterking van de spieren die de wervelkolom ondersteunen, verwijderen van druk van de wervelschijven en facetgewrichten

  • Stijfheid verlichten en mobiliteit verbeteren

  • Verbetering van de bloedsomloop om voedingsstoffen beter door het lichaam te verdelen, inclusief naar de wervelschijven

  • Het vrijmaken van endorfines, die van nature pijn kunnen verlichten. Een frequente afgifte van endorfines kan helpen de afhankelijkheid van pijnmedicatie te verminderen. Endorfines kunnen ook de stemming verbeteren en depressieve symptomen verlichten, een veel voorkomend effect van chronische pijn.

  • Het minimaliseren van de frequentie van episodes van rug- of nekpijn, en het verminderen van de ernst van pijn wanneer dit wel gebeurt

Oefening als recept voor rugpijn

Een effectief programma van rugoefeningen moet alomvattend zijn en het hele lichaam werken, zelfs als het op de rug is gericht. Oefening kan worden beschouwd als een ander gezondheidsrecept: een gekwalificeerde gezondheidswerker past oefening aan op basis van verschillende factoren. Deze factoren omvatten meestal:

  • de klinische diagnose

  • of pijn wordt beschouwd als mild, matig of ernstig

  • de pijnverlichting die nodig is om activiteit te tolereren

  • de frequentie van voorgeschreven oefeningen

  • de juiste vorm en gezonde houding die nodig is voor het uitvoeren van oefeningen

Het trainingsprogramma in de loop van de tijd onderhouden

Therapietrouw is een van de belangrijkste factoren voor langdurige pijnverlichting.

Bewegen kan echter moeilijk zijn om verschillende redenen, waaronder verergerde pijn met activiteit, economische beperkingen en lage motivatie.

In een onderzoek was de vaakst voorkomende reden voor het ontbreken van therapietrouw verhoogde pijn veroorzaakt door activiteit. Is dit het geval, dan kan een oefening professional pijnvermindering en -management opnemen als primaire onderdelen van het trainingsprogramma.

Belangrijk: Als u last heeft van rugpijn en u wilt oefeningen gaan doen, neem contact op met uw huisarts of specialist.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square